När man hanterar upp emot 3 500 samtal per dag, med över 300 personer aktiva i sin växel, då är driftsäkerheten och en fallback en viktig del. Därför använder ett av Sveriges största försäkringsbolag med lokal representation över hela landet en fallbacklösning i MiniVoice med helt fristående mobila svarsgrupper.
– Vi började titta på olika lösningar för 2 år sedan när det gäller fallback, då utforskade vi olika växellösningar i stort och smått. Men efter en dialog med vår leverantör av växeln rekommenderade de MiniVoice så blev det ett enkelt val. I min roll som IT- och teknikansvarig här på försäkringsbolaget så var det viktigt att vi fick bra kontakt och hittade en tjänst som vi kunde lita på, vilket vi fann i MiniVoice Premium.
Fallbackfunktionen fungerar på ett sätt som när ordinarie växel har driftstörningar kan försäkringsbolaget enkelt aktivera tjänsten. När tjänsten aktiveras används en speglad version av ordinarie talsvar och menyval, men som informerar om driftstörningen.
– Det ger oss en säkerhet att ha en fallbackfunktion som vi vet fungerar. När växeln styrs om så har vi 10-15 mobiltelefoner kopplade till vår fallbackmeny, som är helt fristående från vår växel. I tjänsten har vi sedan menyval som förklarar och tydliggör situationen och vilka val man kan göra, vilket möjliggör att dom som ringer in fortfarande kan få hjälp och information, säger IT-ansvarig.
För att kontinuerligt se till att allt fungerar som tänkt görs det drifttester av tjänsten, detta för att vara väl förberedda när det väl sker en driftstörning.
– Vi gör våra tester själva, vilket är väldigt enkelt och smidigt. Hela tjänsten är väldigt lätthanterlig, vilket var en av dom viktigaste aspekterna när vi tittade på olika lösningar. Eftersom jag är ensam ansvarig för administrationen av vår växel, så prioriterar jag ett enkelt och bra webbgränssnitt, något MiniVoice verkligen har. Jag kan verkligen rekommendera MiniVoice Premium fallback för andra aktörer som sitter i liknande situationer som oss.