Röst- och telematiksamtal till svarsgruppen

BEREDSKAPSTELEFON

En ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen, med bas i Sverige och i Norge, har bytt från fysisk mobil till en molnbaserad svarsgrupp i MiniVoice för deras beredskapstelefon.

Med produktion och distribution av värme, ånga och el – till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier, krävs dygnet runt-beredskap av teknisk personal med hög tillgänglighetsgrad.

Partners kan dygnet runt komma i kontakt med personal i svarsgruppen. Ett krav vid införandet av MiniVoice var att externa konsulter utanför bolagets växel/mobilavtal ska kunna vara med i svarsgruppen med sin ordinarie mobil. Tidigare användes en enskild mobiltelefon som kopplades vidare till den person som för tillfället hade beredskapen. Det ställde till med problem kring tillförlitligheten – då mobilen var tvungen att finnas till hands fysiskt vid omkoppling.

Med MiniVoice kopplas samtalen automatiskt till inloggad medarbetare. Om medarbetaren som för tillfället har beredskapstelefonen inte svarar hanteras samtalet vidare i samtalskön. I det här fallet kopplas obesvarade samtal till en dygnet runt-bemannad larmcentral. Hos larmcentralen finns rutiner för att kontakta en person i chefsställning, om det skulle behövas. Från införandet av MiniVoice-tjänsten har samtal besvarats utan dröjsmål.

LÖSNING

Paketlösningen från MiniVoice är en standardleverans med tillvalsfunktioner. Teamledaren och utsedda medarbetare är administratörer i MiniVoice-tjänsten. Arbetsschema, samtalsloggar och möjlighet att lägga till eller ta bort konton för medarbetare är några av funktionerna i administrationsportalen.

Medarbetarna har laddat ner MiniVoice från App Store eller Google Play. Med användarnamn och lösenord är appen snabbt i drift. Därefter loggar medarbetaren enkelt in och ut i gruppen.

Det inarbetade beredskapsnumret som tidigare vart sammankopplat till en fysisk mobil har i den här lösningen bytt abonnemangsform. Beredskapsnumret är nu flyttat från ordinarie växel till att bli ett nummerabonnemang i telenätet – helt virtuellt ställt till MiniVoice-tjänsten. I och med att beredskapsnumret nu ligger utanför ordinare växel är kunden säkrad från eventuella driftstörningar i eget telefoni- eller datanät.

Administratörer hanterar medarbetarnas konton i MiniVoice-tjänsten. Oavsett mobilabonnemang kan de registreras i tjänsten. Administratören kan vid behov logga in/ut medarbetare.

UPPTÄCK MINIVOICE

MiniVoice gör, och ska helt enkelt göra, arbetsdagen enklare och mer effektiv. Vill du veta mer?

Fler case