En beredskapsfunktion vid en av Sveriges lokala flygplatser för kommersiellt flyg och räddningstjänst har under decennier använt en telefonilösning som fasats ut våren 2023. Den var baserad på fast telefoni med flera begränsningarna, bland annat fysisk telefon som manuellt kopplades vidare till medarbetaren som för tillfället hade beredskapen. Vi byte av beredskap ”on-the-fly” blev arbetssättet svårarbetat för att upprätthålla ställda krav på tillgänglighet. Räddningstjänst och andra myndigheter ska alltid kunna nå TIB – tjänstemän i beredskap.
Byte utan avbrott
Säkerhetsansvarig vid flygplatsen skötte bytet: ”Vårt uppdrag till MiniVoice-teamet att implementera den nya lösningen utan driftstörning fullföljdes helt exemplariskt.” Det inarbetade numret till gruppen flyttades till ’molnet’ och kopplades in till MiniVoice. Inga mellansteg med mobiler eller fysiska telefoner. ”MiniVoice-teamet genomförde en introduktion för oss och vi fick en anpassad guide att ha tillhands när det kommer nya medarbetare. Vi har fått en nyckelfärdig tjänst och om jag får säga en flygande start av vår nya svarsgrupp”.
Beredskapsnummer
Flygplatsens beredskapsnummer är bemannat efter normal arbetstid av gruppens medlemmar. Under kontorsarbetstider slussar MiniVoice samtalen i stället till flygplatsens driftledare, allt utefter schema som administratören lagt till i tjänsten. Avvikande tider vid helgdagar läggs till i förväg.
Grupplarm
I lösningen har administratören valt att avisera via SMS till flera medarbetare om gruppen är obemannad. SMS skickas endast på tider då gruppen ska vara öppen.
Få men viktiga samtal
Flygplatsens säkerhetsansvarig avslutar med ”Vi har få samtal men karaktären är av stor vikt då det handlar om samtal från räddningstjänst, myndighet och annan prioriterad verksamhet. Efter att vi tagit del av dokumenterad driftsäkerhet och erbjudits att testa tjänsten känner vi oss nu trygga efter en tid med MiniVoice.”